Een lange reis naar Zuid-Afrika

Na een korte nacht zijn we allemaal vroeg opgestaan om op tijd bij de Vetkamp te zijn. Om 5:30 vertrekken we vol enthousiasme maar nog wel een beetje moe naar Schiphol. Na een voorspoedige vlucht landen we om 22:00 op het vliegveld van Johannesburg. De douane levert  geen problemen op, en buiten gekomen wachten we met spanning op onze Zuid-Afrikaanse touringcar. De bus die we zien komen kan het niet zijn maar die bleek het toch te zijn! De spanning werd toen nog groter. Vooral omdat de bagage in een open kar achter de bus hangt en de bus geen luchtvering heeft. Op het asfalt van Johannesburg gaat het nog redelijk maar daarna lijkt de weg wel gatenkaas. Het hobbelt enorm en we zingen uit volle borst “hobbelweg, zandweg, gat in de weg”.

Nadat we veilig aankomen op Shalom worden we hartelijk ontvangen door Koos, Willemien, Annie en Rick. De bedden worden klaargemaakt en Gerard gaat direct buiten slapen om anderen niet tot last te zijn. We drinken nog een kop koffie met een lekker koekje en gaan om 4:00 moe maar voldaan slapen.

Om 9:30 worden we allemaal wakker met een vol schijnende zon en een strak blauwe hemel. Een aantal mensen waren eerder wakker door de enthousiaste verhalen  van Wim over de Elfstedentocht.

De eerste keer gebruik maken van de douche en toilet… We hadden van alles verwacht maar het valt op ‘een paar’ grote spinnen reuze mee. We hebben zelfs stromend warm water. Een aantal mensen gaan daarna zelfs enthousiast volleyballen.

We zijn door Koos en Willemien uitgenodigd voor een uitgebreid Zuid-Afrikaans ontbijt/brunch met spek, millipap, bantong en geroosterde worst. Vers gezette koffie en thee. Om de koffie de smaak van bomen te geven gooit Koos af en toe een houtskool vanaf het vuur in de koffiepot! Maar we drinken het allemaal met plezier en smaak en we genieten van de gastvrijheid van Koos en Willemien en de mooie omgeving met op de achtergrond verschillende geluiden van vogels en insecten.

Vanmiddag achter de trekker op een platte kar over het terrein van Koos. Wat weet hij veel te vertellen over de verschillende soorten gras en bomen en wat is de Schepping mooi. Ook nog een zebra in de verte gezien. Na een stuk wandelen snel naar huis om naar de kerk te vertrekken voor een optreden van Qualitrio. Een spetterend optreden, voor sommigen slaapverwekkend, maar wel leuk. Vooral het nummer Houtkruis aan het eind vonden we mooi. Tijdens het optreden getrakteerd op lekkere hapjes.

Henriette: Lieve allemaal, het is volop genieten hier. Gelukkig viel de reis me wel mee! Ik heb (zoals gewoonlijk) veel, en als een blok, geslapen! Bedankt voor jullie lieve kadotjes, erg leuk! Je hoort snel weer van me, loveyou! Dikke kus voor allemaal!

Theo J: hallo lieverds, het is prachtig hier. We zijn veilig aangekomen en redelijk gewend aan de temperatuur en de omgeving. Vandaag een prachtige rit door de omgeving gemaakt op de trekker van Koos. Veel gezien en erg mooi!! Bedankt voor de mooie kadootjes van jullie, morgen gaan we op de bouw kijken en wat boodschappen doen. Hopelijk gaat het bij jullie ook goed! Groetjes en een dikke pakkerd voor jullie allen.

Christine: Lieve allemaal, met de zon op mijn rug, een prachtig uitzicht en al een heleboel indrukken rijker (zoals een dikke spin boven mijn bed… brrr Anne- Roos!) zit ik achter de laptop (lijkt wel wie is de mol). In afwachting van alles wat nog komen gaat, voor jullie allen een lieve groet en een dikke knuffel.

Jaap en Celia: Shalom heet ons verblijf hier, nou dat is het zeker, want het is hier zo heerlijk vredig en de natuur om ons heen is geweldig. Nu al is het volop genieten van de zon en de natuur in dit mooie zuid afrika groetjes aan allemaal. J+C

Wilie en  Roelof: Tjonge wat een lekker weer hier. Na een lange en bijzondere reis zijn we hier veilig aangekomen. Levi vanaf hier gefeliciteerd!! We hebben kennisgemaakt met Koos en Willemien en met Katrien de hulp en genoten van een heerlijke echte Zuid Afrikaanse brunch. Met heerlijke miliepap en worst gebraden op een houtvuur.  Hartelijke groeten van ons voor iedereen vanaf ‘Shalom”

Arjan: 11 uur in een vliegtuig is lang, gelukkig veilig geland en door de douane. Daarna met onze luxe touringcar met aanhanger nog vier uur rijden, dit was echt lachen. In de 1e versnelling volgas tegen de bult op waarbij wij steeds dachten: nog even en we moeten duwen. Daarna met volle snelheid de bult af en vaak denken: dit gaat nooit goed!!. Gelukkig kwam het goed, nu genieten van het weer en de natuur. Morgen bezoek aan de bouwplaats en borolelo. Gr arjan.

Robbert: Donderdag in het vliegtuig al gelijk interessante dingen gezien. Ik zat tussen een chinees meisje en een amerikaan in. Het was heel bijzonder om te zien hoe een chinees zichzelf dubbel kan vouwen en de zitting van de stoel te gebruiken als matras. S’nachts kwamen we aan met de bus en hebben we heeerlijk geslapen 🙂

Anke, Edwin: Eerste indrukken: mooi groen land, leuke groep en gastvrije Koos en Willemien. Komt goed met ons hier dus! Groeten daar!