‘De eerste indrukken van Zuid-Afrika’

Zaterdag 21 juli 2018: Na een lange reis viel iedereen als een blok in slaap en hebben we goed gebruik gemaakt van de top-bedjes.

Waar ben ik… Dachten vele toen we wakker werden gemaakt door de deurbonzer Willem. Maar al gauw zagen wij door de ramen het mooie landschap van Afrika, frisjes maar met heerlijke warme zonnestraaltjes. Dat was toch echt even het besef momentje. WE ZIJN IN ZUID-AFRIKA!

Om 8 uur maakten we al gauw kennis met het Afrikaanse ontbijt; ei, cupcake en worst. Een mooie afwisseling na het vliegtuig voedsel. Om 9 uur vertrokken we met de volgeladen bus richting Rustenburg. In de bus konden we kennis maken met het mooie land, goede sfeer met het geweldige meezing nummer van Blof, ‘het regent harder dan de grond aankan’ haha… daar denkt de grond van Afrika wel anders over.

We kwamen aan bij Touch Community. De vrijwilligers hebben verteld over het werk wat zij daar doen; kinderen helpen in hun ontwikkeling. Wat voor ons vanzelfsprekend is om speelgoed te hebben dat hebben deze kinderen niet. Deze organisatie biedt speelmogelijkheden zodat kinderen hun fijne motoriek kunnen ontwikkelen. Daarnaast geven ze ook voorlichtingen aan tieners, helpen ze zwangere vrouwen en tienermoeders in hun traject en proberen ze bij de kinderen het hele gezin te betrekken wat kan leiden tot blijvende veranderingen. Na een rondleiding op hun kantoor en een heerlijk stuk pizza (daar kan Domino’s niet tegen op), mochten wij ervaren hoe zij normaal gesproken met de kinderen te werk gaan door zelf puzzels te maken, te spelen en te verven. Wat hadden we het leuk! Want ja, verlies nooit het kindzijn in je! Ook hebben wij voorlichting gekregen over HIV/AIDS van Dr. Neil. Dit was maar kort aangezien hij snel weer mensen moest gaan helpen. Na onze hoofdjes vol met informatie en het opruimen van het speelgoed (JAMMER!), moesten we toch echt de bus weer in.

Eenmaal terug op het verblijf, hadden we tijd voor onszelf. Sommigen gingen samen buiten zitten terwijl anderen een sportieve wandeling hebben gemaakt. Om 17.30 was het tijd voor de eerste GMG’s (Goedemiddag gesprekken) in Afrika, waarin we onder andere ervaringen met elkaar hebben gedeeld. Gelijk aansluitend konden we aan tafel aanschuiven. We mochten smullen van onze eerste avondmaaltijd bij de Witte Duif. Daarna hebben we nog even ons lied geoefend zodat wij morgen als engeltjes op het podium in de kerk kunnen zingen. Nu gaan wij lekker genieten van het kampvuur en de gezelligheid met elkaar.

Veel liefs uit Zuid-Afrika, GMG groep 1, Joost, Milou, Yasmijn, Olga, Hanna, Anneleen, Nick & Tessa

Nick: Hallo allemaal, na een lange reis eindelijk aangekomen op het verblijf. Heerlijke nacht geslapen en een gezellige dag gehad. Super gezellige groep. Vooral jan(moest ik van hem zeggen). tot de volgende keer. Pa, ma, sanne en marleen fijne vakantie, laters.

Tessa: Hoi iedereen, met mij gaat het goed. Ik heb het erg naar mijn zin! Het landschap van Afrika is echt super mooi!!! Dus ik hou het hier wel vol 😉 Doei.

Hanna: Hee allemaal, een lange reis gehad maar goed aangekomen in Afrika. Het blijft een raar idee om hier toch echt te zijn. En nee, m’n stem is nog niet terug :’) Verder gaat alles goed, het is super gezellig. Liefs Hanna

Yasmijn: Hoi hoi! Wat fijn om van jullie berichtjes te lezen 🙂 Afrika voelt (weer) als thuiskomen!! Gelukkig vind jij dat niet erg mam 😉 Het gaat goed hier en is gezellig! Ik heb een nieuw gele boekje gekregen en was gelukkig op tijd voor het ontbijt haha. Helaas kan ik niet elke dag reageren op jullie, maar wel steeds alles lezen!! Dus jullie weten wat je te doen staat hihi. Liefs en dikke knuffel van mij.

Olga: Hey lieve allemaal, wat super tof om toch zo een klein beetje van jullie te genieten! Net als dat ik dat hier doe. Echt nog zo geen bezefje.. maar echt Afrika is wauw. Die reis haha heel leuk, maar zo lang. En hobbel, hobbel gat in de weg kan je hier zeker goed spelen (letterlijk in de bus). Hele toffe groep en een prachtige zon, ik geniet met een brede glimlach van elk moment. Dikke kus en knuffel van mij. Ps. Je briefjes zo ontzettend lief!

Joost: Goeie reis gehad, lekker geslapen. Het is hier fijn en lekker rustig!

Milou: Lieve allemaal!! Nadat we een lange lange reis hadden waarin ik heel goed kon slapen.. uh not kon ik vannacht een goede nacht maken in een lekker bedje! Heerlijk om hier weer te zijn. Het is steeds opnieuw weer beseffen dat ik in Z-A ben. Wat een prachtige uitzichten. Ik vermaak mij hier wel! Nog wel een beetje moe maar ik kijk uit naar alles wat komt! Met de staf en de groep hebben we het goed! Ik ga zeker genieten van alles hier en hopelijk mogen we met elkaar veel van Gods liefde uitdelen! Liefsss