Afrika prikkelt onze zintuigen!

Dagverslag zaterdag 11 februari

Het eerste zintuig: zien. Sinds het vertrek zien we veel. Allereerst het vliegtuig, daar zit je dan, veel mensen, uit veel verschillende landen. Het blauw overheerste in het vliegtuig: van SHIB shirts en vesten. Vanuit het vliegtuig zagen we het witte Nederland, de Middellandse Zee, de woestijn en Johannesburg by night. Na aankomst zagen we de binnenkant van de bus en na een busrit van een aantal uren kwamen we aan op Shalom, de plek waar wij deze twee weken verblijven.

Na een korte nachtrust bekeken we de geweldige natuur in Zuid-Afrika. Vanmiddag reden we met oom Koos over zijn land, prachtig om te zien. Dieren, planten en bomen in alle soorten en maten. De natuur is overweldigend! Onze ogen verrichten deze twee weken heel wat werk. We zullen hele mooie en hele verdrietige dingen zien, maar tot zover hebben we echt genoten van wat we zagen! ps: De Afrikaanse zon is prachtig!

Het tweede zintuig: proeven. Allereerst het eten in het vliegtuig. We kregen goed te eten, veel en best wel lekker. De reis duurde ontzettend lang: eerst ongeveer elf uur vliegen, daarna nog zo’n vier uur in de bus. Toen we ein-de-lijk ’s nachts rond 04:00 in Shalom aankwamen, kregen we nog een kop soep en wat brood. De bedden werden verdeeld, en vrijwel iedereen viel direct in slaap. De volgende ochtend maakten oom Koos en tante Willemien (de mensen waarbij we verblijven, geweldig lieve mensen!) een heerlijk ontbijt voor ons. Heel erg uitgebreid met milipap (pap met mais en heel veel andere dingen, die we alweer vergeten zijn… Met veel suiker is het nog best lekker), worstjes, gebakken ei, tosti’s en bijzondere vruchten die we nog nooit hadden geproefd. Ook het avondeten van vandaag was weer overheerlijk: boboti, rijst en groenten. Deze twee weken gaan geweldig worden!

Het derde zintuig: horen. We hebben natuurlijk ook ontzettend veel gehoord. Het eerste geluid in Zuid-Afrika wat echt opviel was dat van de bus naar Shalom. Wat een lawaai!!! Ook al waren we allemaal moe, je viel niet zomaar in slaap in die bus. Daardoor viel de rust toen we aankwamen bij Shalom nog extra op. Behalve het geluid van wat krekeltjes en vroege vogeltjes hoorde je helemaal niets. En dat was best lekker na zo’n vermoeiende reis. Natuurlijk hebben we ook elkaar gehoord vandaag: gegil omdat de douches koud waren of omdat er enge beesten waren, maar ook gewoon gezellig geklets. Het laatste opvallende geluid vandaag was dat van het water in het zwembad. Lekker plonzen! We hebben veel lol gehad!

Het vierde zintuig: voelen. Dankzij Koos en Willemien voelen we ons al helemaal thuis op Shalom! Een ander groot verschil in wat we voelen is het weer. Gisteren toen we in Johannesburg aankwamen, regende het iets en toch was het helemaal niet koud. Bovendien was vandaag het weer perfect. De hele dag volop zon. Hoog tijd om te gaan zwemmen dus…

Het vijfde zintuig: ruiken. Het laatste zintuig is het ruiken. Dat is hier in Afrika wel anders dan in Nederland. De Afrikaanse bodem roken we meteen doordat het geregend had, het rook heerlijk fris. Vanmorgen maakten oom Koos en tante Willemien eten op een houtvuurtje en de geroosterde broodjes roken heerlijk. Vanmiddag roken we vooral puur natuur. We hebben namelijk met oom Koos rondgereden over het land. Prachtig!

Anne: Hallo lieve mensen, het is zo leuk hier! De groep is ontzettend leuk en gezellig. Het overlevingspakket is trouwens heel fijn: bammetjes om half vier ’s nachts zijn echt ideaal! Succes deze week nog op school lieverds. Liefs, Anne

Romee: Lieve allemaal, na een lange reis, vandaag lekker weer. Nog bedankt voor het superleuk cadeautje van mijn familie in mijn tas! Morgen gaan we een kerk bezoeken en vanaf maandag gaan we bouwen. Gaan twee super leuke weken worden! Liefs, Romee

Albert: Lieve mensen, het is echt genieten hier! Echt super! En Maartje, zoals beloofd een berichtje voor jouw een berichtje: Hou van je!!!  Tot snel allemaal! X Albert

Babette: Lieve meiden, manlief, familie & vrienden. Bedankt voor jullie mooie berichten voor onze reis. Het gaat heel goed met ons: we eten heerlijk (bobotie), vandaag rustig aan en morgen op bezoek in een township. Tot gauw! Kus, Babette van Weelden

Geanne: Hallo lieve allemaal! Bedankt voor jullie lieve cadeautjes in mijn tas, echt heel leuk! Hier gaat alles goed. Morgen gaan we naar de kerk. Veel knuffels voor iedereen! Liefs, Geanne

Marieke: Lieve mensen, het is hier echt geweldig! Bedankt voor al jullie lieve berichtjes en cadeautjes! Ik heb heel veel zin in de rest van deze reis… Mis jullie wel een klein beetje! Heel veel liefs, Marieke

Janita: Lieve allemaal! Het is hier echt genieten. Teresa en Lianne, ik heb echt veel aan jullie overlevingspakket gehad… Morgen hebben we weer een drukke en leuke dag! Ik heb er zin in. Ik mis jullie al wel een beetje 😛 Heel veel liefs en een dikke knuffel van Janita